Постинг
27.10.2016 15:53 -
За приобщаващото образование, ромските стипендии и още нещо
Автор: benra
Категория: Лични дневници
Прочетен: 742 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 27.10.2016 17:15
Прочетен: 742 Коментари: 0 Гласове:
3
Последна промяна: 27.10.2016 17:15
Станали сме много чувствителни на тема интеграция, приобщаване, равенство и права. Чувствителни до степен нетърпимост. Аз лично като чуя вече, че трябва да приобщавам някого и подскачам, дори преди да се замисля подскачам - първосигнално. И не защото съм толкова първосигнална, а по-скоро, защото от предоверяване стигнах до другата крайност - на пълно недоверие.
Първо подскачам, после се информирам, та да знам напразно ли съм подскачала, или не. Всъщност - иска ми се да е напразно, но...не би
В разгара на дебата "Да има или да няма стипендии за ромчета на база някакъв успех", разбирам, че междувременно МОН си функционира, приемайки различни наредби, стандарти, рамки, в т.ч. н.нар Държавен стандарт за приобщаващо обучение. На фона на темата, която е във фокуса на общественото дърляне този Стандарт лекинко препраща отново към онова преобщителство, срещу което масово се роптае. Но не:
"Приобщаващото образование е процес на осъзнаване,
приемане и подкрепа на индивидуалността на всяко дете или ученик, както и на разнообразните му потребности, гласи наредбата. Отговарянето на индивидуалните потребности на учениците се разглежда като неизменна част от правото на образование, което има всяко дете. Приобщаващото обучение се осъществява чрез активиране и включване на ресурси, които от една страна целят да премахнат пречките пред ученето и научаването, и от друга - да създадат възможности за развитие и участие на децата и учениците във всички аспекти на живота на общността.(вж пълния текст)"
Т.е. един път МОН приема, че ВСЯКО дете е индивидуалност, с индивидуални личностни потребности и трябва към ВСЯКО дете/ученик да се подхожда като към специална личност, имаща ПРАВО на образование и ПРАВО на личностно развитие в общността, равно на правата на всички останали субекти в общността.В стандарта се уточняват механизмите, по които ще се случва това, дефинират се потребностите на "особените групи" и се рамкират образователни инициативи, които следва да бъдат прилагани към конкретните ситуации и изисквания на децата. ЗА стипендии не иде реч. Т.е. какво разбирам аз - МОН си движат законовата рамка, структурирайки я за ВСИЧКИ деца, както е конституционно правилно, отчитайки фактът, че ВСЯКО дете има равно право на личностно развитие и образователно приобщаване. И успоредно с това - стихийно се включва с финансиране към частна инициатива на частна структура. Извън всякаква законова рамка, стандарт и наредба...
Защо?
Защо МОН и неговите експерти не са създали нормативна рамка, обговаряща изисквания за специализирано развитие на специални групи, базирано на цифри и прогнозен ръст на дадените групи в даден обществен и икономически сегмент?
Не се ли нуждаят тези групи от образоване, респективно - образователно развитие? И какъв образователен стимул в този смисъл се явяват неясните по мотива си 30 евро?
Първо подскачам, после се информирам, та да знам напразно ли съм подскачала, или не. Всъщност - иска ми се да е напразно, но...не би
В разгара на дебата "Да има или да няма стипендии за ромчета на база някакъв успех", разбирам, че междувременно МОН си функционира, приемайки различни наредби, стандарти, рамки, в т.ч. н.нар Държавен стандарт за приобщаващо обучение. На фона на темата, която е във фокуса на общественото дърляне този Стандарт лекинко препраща отново към онова преобщителство, срещу което масово се роптае. Но не:
"Приобщаващото образование е процес на осъзнаване,
приемане и подкрепа на индивидуалността на всяко дете или ученик, както и на разнообразните му потребности, гласи наредбата. Отговарянето на индивидуалните потребности на учениците се разглежда като неизменна част от правото на образование, което има всяко дете. Приобщаващото обучение се осъществява чрез активиране и включване на ресурси, които от една страна целят да премахнат пречките пред ученето и научаването, и от друга - да създадат възможности за развитие и участие на децата и учениците във всички аспекти на живота на общността.(вж пълния текст)"
Т.е. един път МОН приема, че ВСЯКО дете е индивидуалност, с индивидуални личностни потребности и трябва към ВСЯКО дете/ученик да се подхожда като към специална личност, имаща ПРАВО на образование и ПРАВО на личностно развитие в общността, равно на правата на всички останали субекти в общността.В стандарта се уточняват механизмите, по които ще се случва това, дефинират се потребностите на "особените групи" и се рамкират образователни инициативи, които следва да бъдат прилагани към конкретните ситуации и изисквания на децата. ЗА стипендии не иде реч. Т.е. какво разбирам аз - МОН си движат законовата рамка, структурирайки я за ВСИЧКИ деца, както е конституционно правилно, отчитайки фактът, че ВСЯКО дете има равно право на личностно развитие и образователно приобщаване. И успоредно с това - стихийно се включва с финансиране към частна инициатива на частна структура. Извън всякаква законова рамка, стандарт и наредба...
Защо?
Защо МОН и неговите експерти не са създали нормативна рамка, обговаряща изисквания за специализирано развитие на специални групи, базирано на цифри и прогнозен ръст на дадените групи в даден обществен и икономически сегмент?
Не се ли нуждаят тези групи от образоване, респективно - образователно развитие? И какъв образователен стимул в този смисъл се явяват неясните по мотива си 30 евро?
Отворено писмо до Бойко Борисов
Разсъждения върху статията "Малките...
Готови са отговорите на въпросите на Евр...
Разсъждения върху статията "Малките...
Готови са отговорите на въпросите на Евр...
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 29486
Блогрол
1. една красива вяра
2. жизненонеобходима виталност
3. нещо, а всъщност- много неща
4. блогЪТ, който вманиачава
5. Четеш и после пак, и пак
6. съвършеният бирбобинг
7. Нел
8. Имане - scintilla
9. СуперБлонди
10. хубаво е, когато минава
11. Дориана - чете се на един дъх, но после мислиш дълго
12. да се чете!
13. мои раз-кази
14. Препоръчвам ви да прочетете
15. rossasommer
16. клубът на Големите хора
2. жизненонеобходима виталност
3. нещо, а всъщност- много неща
4. блогЪТ, който вманиачава
5. Четеш и после пак, и пак
6. съвършеният бирбобинг
7. Нел
8. Имане - scintilla
9. СуперБлонди
10. хубаво е, когато минава
11. Дориана - чете се на един дъх, но после мислиш дълго
12. да се чете!
13. мои раз-кази
14. Препоръчвам ви да прочетете
15. rossasommer
16. клубът на Големите хора