Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.02.2010 14:07 - Препоръчано от мен
Автор: benra Категория: История   
Прочетен: 4677 Коментари: 21 Гласове:
18

Последна промяна: 19.02.2010 14:25

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Попаднах на една статия за Апостола на Свободата  и ми се прииска да я споделя с вас. Автор на статията е ЗахариКарабашлиев (тук самият автор е публикувал оригиналния текст),  а вестникът е 24 часа.
Колко актуално стоят  днес образът на великият и обикновен Васил Кунчев и на неговия антипод - Димитър Общи. Ето и статията :



Истинското предателство на Дякона Левски
от Захари Карабашлиев

Левски е светлокос и светлоок, Общи е тъмен. Левски е идеолог визионер, Общи е мутра рекетьор. Левски пише, Общи е неграмотен. Левски е комуникативен, Общи - темерут. Левски е великодушен, Общи - отмъстителен. Левски е честен, Общи - лъжец. Левски е търпелив и прагматичен, Общи - припрян и сприхав. Левски е дисциплиниран, Общи не признава ничий авторитет. Левски е всеотдаденост, Общи - егоизъм. Левски е демократичен, Общи е анархия.

Има нещо изконно европейско в излъчването на Левски, докато Димитър Общи е прототип на тъмния балкански хайдутин.

Накратко: Васил Левски и Димитър Общи екстернализират двете начала на националната ни идентичност - конструктивното и разрушителното. И едното може да бъде осмислено само в съпоставката си с другото.

Този образ на Левски, който мечтая да оживим отново, за да е разбираем за децата ни, за техните деца и за останалия свят.

Факт е, че ние, българите, трудно постигащи съгласие и за най-елементарни неща в ежедневието, на въпроса "Кой е най-великият българин?" отговаряме подозрително единодушно - Васил Левски. Той е най-чист и свят, той е №1 дори и в тв класация.

Историята е превърнала Васил Иванов Кунчев от човешко същество с майка, сестри, братя и кусури в Апостола на свободата. Историята го е издигнала в недосегаем мит, а образът му е инкрустиран във визуалната памет на всеки от нас. Но нека си го кажем - фигурата на великия Левски се вкочанясва в безжизнена мумия, изоставена в мавзолея на народната ни памет. А името му ще продължава да се източва от съдържание, ако за него не се мисли, говори и действа.

Левски не може да е обект единствено на научни семинари и академични публикации, Левски е разговор, който не трябва да прекъсваме. Затова, без претенция да казвам нещо ново и сензационно, аз просто искам да поговоря за Апостола. Доколкото тук му е мястото, ще обърна внимание върху разказа около предателството му, приет за емблематичен в нашия колективен наратив. Ще поразсъждавам "на глас" и за  неговия истински враг и предател.

Съзнавам, че тази могъща история не може да бъде разказана накратко и в този формат, но въпреки това ще я започна. Източниците ми са Стоян Заимов, Захари Стоянов, Иван Унджиев и кореспонденция на Левски.

Ето накратко фактите около края на Дякона Левски. На 22 септември, петък, 1872 г. в Арабаконашкия проход е нападната турската хазна. Обирът е дело на Димитър Общи и Стоян Пандурина с група въоръжени мъже, а идеята идва от един тетевенски "бизнесмен" и член на комитета, Хаджи Станьо, който има връзки с местната турска власт и разполага с информация за движението на колата с парите. Идеята е уж да се съберат средства за революционна дейност и въоръжено въстание. Тази идея Левски - основателят, сърцето и двигателят на Българския революционен централен комитет (БРЦК), отхвърлил недвусмислено. Въпреки волята му държавното превозно средство е нападнато. Охраната е вяла, грабежът - успешен. "Отрязахме торбите и кой колкото можа да вземе, напълнихме си чантите", казва Димитър Общи при следствието. Същият прибрал чантите на повечето участници, а тези, на които не успял, изпратил да си отидели по домовете, да скриели парите и да не ги пипали. На някои платил по 500 гроша, на ханджията в Правец - 1000, той му поискал още 200. Стоян Пандурина пък още при обира успял да скрие торбичка със злато. Вече в Тетевен, двама от комитета, Станьо и Станчо, му поискали 1000 гроша, за да си купят вино от Плевен, обещали, че ще ги върнат после на комитетската каса.

На някой си Дочо също дал 1000 назаем, а на Анастас п. Хинов дал четири кесии да купи коне и т.н. Въобще Димитър Общия е щедър с парите. Естествено, някой се разпява, наглите обирджии един по един са арестувани освен Димитър Общи, укрит в Тетевен. Местният комитет обаче, изплашен от арестите, го натирва, преоблечен с женски дрехи. Заловили го в един хан, заспал върху два чувала орехи. Откарват го в София. В софийския конак Димитър Общи извършва най-масовото предателство, на което е способен.

Там "...без да се даде да го мъчатъ, обадилъ имъ, че ще казва сичко кое знае. Този Димитъръ оказалъ на много лица, казвалъ, че имали големи планове, чи тiя пари бьiли обрали с целъ да купуватъ ...оръжие...", пише Й. Филаретова на Найден Геров през ноември.

Левски, още на свобода, също предупреждава в писмо до Х. Иванов: "Известни да сте, че Д. Общи предава всичко щото знае. От София доде човек нарочно да ми разправя за това който са познава с Д. Общи да стои нащрек в къщата си да не спи, а по приятели."

Можем само да гадаем какви са подбудите на Димитър Общи да издаде всичко и всички. Уж бил искал да привлече вниманието на Европа, че бил търсил среща със султана и подобни дивотии. Фактът е, че Димитър Общи нарушава устава на БРЦК, нарушава революционния закон. Струва ми се, че историята се е отнесла снизходително и по славянски сантиментално му е простила. Заловеният Д. Общи от страх пред въжето опитва да прикрие едно неодобрено от Васил Левски своеволие с патриотизъм, опитва да превърне един криминален акт в политически. Успява.

Разпит след разпит, турската власт научава имената на всички революционери, които Общи познава и не познава. Нещо повече - той не спира със своите предателства, а подтиква всички задържани около себе си да правят това. Софийският затвор става тесен за всички идващи българи, пращат затворници във Видин. В София е прибрана голяма част от вътрешната революционна организация.

Този, който е липсвал в кауша, бил Апостола. И последните си седмици на свобода Левски е зает да работи по делото, но бесилото е вече около врата му. Въпрос на време е било той да увисне на него. Нека веднъж завинаги стане ясно, че това бесило е издигнато не от друг, а от Димитър Общи.

Всяка велика за епохата си история се развива по правилата на добре написана драма. В тази драма героят е Дякона Левски. Неговият антипод не е общоприетият поп Кръстю, който може да е бил, а вероятно и да не е бил предател. Тъмният герой и истинският Анти-Левски е Димитър Общи.

Това, което се знае за него, не е много. Роден в село Дяково (сега в Косово), израснал в Сърбия, преместил се във Влашко, пак в Сърбия в легията на Раковски, (където се запознал и с Левски), през 1866 г. отива в Италия като доброволец при Гарибалди, озовава се в Атина, участва в Критските събития, пак в Сърбия и пак във Влашко, върти се покрай Панайот Хитов и други войводи. (Разбира се, четническото му CV няма как да бъде потвърдено.) После се свързва с Каравелов, от когото е и изпратен през лятото на 1871 в Българско да помага на Левски, който не е дал съгласието си, но е късно. Д. Общи е при него.

Левски е подозрителен към новия си помощник. Заедно обикалят комитетите, но когато имат събрания, Левски го оставя в хана. Не се държи така с изпратения също от Каравелов Ангел Кънчев, на когото се доверява изцяло.

За разлика от А. Кънчев, който е млад, интелигентен и идеалист, Димитър Общи е авантюрист на средна възраст и неграмотен - налага се да му четат Устава на организацията, защото той не може. Въобще Левски държи Общи настрани. Но пасивната роля, в която е поставен от началника му, не го удовлетворява, да обикаля села и паланки, не е за него - той търси екшън. Оставен за известно време сам от Левски, той започва да действа на своя глава, развихря се. Ето какво Левски пише за него на Каравелов: "Д. Общи ще го извадим из службата му... той излязал отъ границата си и според както виждам по естествения му характер, хвалби, по многото с лъжи, пред съучастниците, но и по кръчмите на хората говорил..."

Общи руши всички правила на революционната дисциплина и устава, в който се е заклел. Лятото на 1872 г. Левски свиква всички дейци на комитета, за да одобрят новия устав. Между тях не е Д. Общи.

В започналата активна работа Апостола очертава какви да са качествата на народния водач: "На такива хора дай работа, които са разсъдителни, постоянни, безстрашливи и великодушни. Без тия едно да липцува на водачат на тая света работа, то той ще я улайнени както и да е."

Кои от тези качества притежава Д. Общи? И какво търси той сред читавите? Нямало е достатъчно качествени хора - това е имал Левски, с това се е справял. Месеци преди обира на хазната в Арабаконак Общи започва клеветническа кампания срещу Дякона. Към нея се наортачва и още един помощник на Дякона - Анастас п. Хинов. Двамата го обвиняват, че не вършел достатъчно работа и харчел народна пара и бил "привилегист". Към тези клевети Левски се отнася сериозно, но не пада на нивото на хулителите си. Призовава към събиране на "документите"и отиване на съд пред Централния комитет, това е "интрига, която спира ходатъ на народната работа." - пише Левски, оставайки високо над личните обиди.

Ето и Левски в писмо до БРЦК:"Бай Димитър, чи е заслужил в много неща за смърт, така е, но прощава му са на простотията му до сега! Ако да беше учен не можях да потъпча закона (според който неподчинението на устава се наказва със смърт - б .а.). Бай Димитър не е предател, но неразбран - горделив и говори за работи от себе се, без да знай каде водят..."

И тук, мисля, Левски прави грешка и не прилага устава. Навярно ахилесовата пета на нашия герой е било неговото великодушие, неговата човечност. Навярно не го е възприемал като враг. Но факт е, че Левски подценява Димитър Общи. Оставя го жив. Е, няма ненаказано добро. И равносметката: за по-малко от година мотаене из Българско Димитър Общи успява да въвлече Апостола в подли интриги, извършва своеволно обира на хазната, бива заловен и предава организацията и самия Васил Левски.

В деня след Коледа Апостола е заловен в Къкринското ханче и това е съвсем отделна история. Дали поп Кръстю е бил човекът, който го е посочил с пръст, дали е друг (има достатъчно заподозрени), за мен няма значение. Защото голямото предателство е ВЕЧЕ извършено. Една от най-драматичните сцени за мен е тази, в която Левски е в софийския затвор и е принуден да застане лице в лице с Димитър Общи. Какво ли е било в сърцето на Апостола? Как е гледал в очите своя антипод?

Послепис: От всички затворени в София на смърт са осъдени само двама: Димитър Общи и Васил Левски. Последните думи на Общи били: "Ах, излъгаха ме." За последните думи на Левски не се знае нищо със сигурност. Когато дебелият палач Рушид Баба окача въжето на Апостола на българската свобода, наоколо българи е нямало.



Тагове:   мен,


Гласувай:
18
0




Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Благодаря ти Бенра за статията
18.02.2010 14:11
Благодаря ти Бенра за статията
цитирай
2. benra - darling,
18.02.2010 14:16
направих го блог вълна и ще включа и твоя постинг.Не възразяваш,нали?
цитирай
3. klim - Нещо в заглавието ме дразни. Не х...
18.02.2010 14:30
Нещо в заглавието ме дразни.Не харесах статията .
В дни преди възпоминанието за Левски да се поставя като контрапункт на Димитър Общи за мен е неприемливо.В тези дни за Апостола трябва да се говори с почит или да се мълчи пак почтено.Някак си и тук оригиналничим по особено не добър начин.Може и да не съм прав ,но така мисля.
цитирай
4. анонимен - направих го блог вълна и ще включа и ...
18.02.2010 14:31
benra написа:
направих го блог вълна и ще включа и твоя постинг.Не възразяваш,нали?

Разбира се, че не възраявам.
Аз самата мислех за това, но просто незнам как се прави блог вълна
цитирай
5. benra - klim,
18.02.2010 14:33
на мен друго ми направи впечатление
виж изречението:
"Навярно ахилесовата пета на нашия герой е било неговото великодушие, неговата човечност."
Т.е. човещината, добротата, доверчивостта са качествата, които би трябвало да помагат на човека.
Минал е век и...и в нашето съвременно европейско общество какво се наблюдава - човещината, добротата, доверчивостта -не са плюс, не помагат, а по-често пречат, подвеждат

Аз не виждам да се принизява Апостола, напротив -облича се в човешки образ, защото именно човешкият му образ го е направил герой, символ.
Всъщност написаното буди размисли и ми се искаше да го продискутираме.
цитирай
6. benra - направих го блог вълна и ще включа и ...
18.02.2010 14:36
darling написа:
benra написа:
направих го блог вълна и ще включа и твоя постинг.Не възразяваш,нали?

Разбира се, че не възраявам.
Аз самата мислех за това, но просто незнам как се прави блог вълна

ами под постинга има опции една от които е-направи своя постинга своя блог вълна. Избираш
И след това можеш ,когато попаднеш на сходна публикация да я добавяш към вече създадената блог-вълна, пак отдолу.
цитирай
7. klim - За мен Левски е бил винаги човек, ...
18.02.2010 14:41
За мен Левски е бил винаги човек, истински .Тези му качества са открити от нас навсякъде, в неговите действия и даже в мислите, които цитираме от него.Не мисля ,че авторът на статията нещо ново казва.Просто оригиналничи.
А че днес има хора, които са антиподи на Левски си е факт ,но и не трябва да се абсолютизира ,защото и ти и много други си мисля не сме такива като Общи.Може и да не сме герои, но сме почтени по свое му.
цитирай
8. benra - klim,
18.02.2010 14:46
не не казва нищо ново.Харесва ми,че го наслагва по един интересен начин в нашето съвремие, има една такава препратка.ДА, може и да е от желание за оргиналничене.Може и просто стилът му да е такъв.
Всъщност-какъв е начинът да се каже нещо ново за Дяконът? Като че ли всичко е казано и се знае. Привидно е така.
Но ако запиташ децата, пък дори и възрастните, отговорът ще е-ами борил се е за свободата на България и е бил обесенИ съм далеч от обобщения.Да, не сме такива като Общи, но е факт ,че има много такива между нас и именно благодарение на тези си черти просперират в обществото.
цитирай
9. klim - Знаеш ли, Бенра, иска ми се, когато ...
18.02.2010 14:55
Знаеш ли, Бенра, иска ми се, когато става въпрос за Левски, на 19 февруари без фанфари ,салюти ,зари ,слова, трибуни, и още куп гламотии да си запалим по една свещица и на местата където се отдава почит на Апостола, или пък в църква, да си я поставим на определеното място , да се прекръстим и да се замълчим.Многото думи днес носят умора, когато се казват за Левски и Ботев.
цитирай
10. benra - klim,
18.02.2010 14:56
всъщност си много прав...
цитирай
11. tit - А не е ли това, че не се е принизил до ...
18.02.2010 15:25
А не е ли това, че не се е принизил до Общи, което го прави все още различен?
Възхищаваме се от Левски гузно, защото знаем, че няма да може да ни попита "И ти ли?". И пак се чувстваме неловко...
И някак все в стъпките на Общи влизаме. С оправданието, че всеки като Левски не може!
цитирай
12. ady - С голям интерес
18.02.2010 15:30
я прочетох днес сутринта.
Клим е много прав.
цитирай
13. miaa - Поздрави за статията, Бенра! Но и на ...
18.02.2010 16:12
Поздрави за статията , Бенра! Но и на мен ми се иска
на 19.02 да запалим свещичка и да отдадем заслуженото уважение и обич към Апостолът на свободата- Васил Левски.
цитирай
14. benra - tit,ady,miaa,
18.02.2010 16:19
естествено, че ще отдадем нашата почит, нали го правим всяка година.

тит, ами гузно,защото толкова години след него, а ние от робство-в робство.
цитирай
15. boristodorov56 - Ето една "малка" подробност:
18.02.2010 16:35
Първият от заловените по повод обира, който споменава името на Апостола и дава сведения за него и външноста му е тетевенския даскал Иван Лилов Фурнаджиев. Ето част от неговите показания:

“ - Кой е Васил, другарят на Димитра, и от къде е?

- Той е от Карлово. Променя всяка седмица името си. Със среден ръст е, светло-кестеняви мустаци, червендалесто лице и когато приказва, единът му зъб се показва малко навън, повдига малко устната си, а очите му са големи и пъстри. . . .

. . . – Истинни ли са думите, които казахте, и които тук по-горе са записани? Имате ли някои други сведения? Няма ли да ги кажете за да принесете услуга на държавата?

- В услуга на държавата каквото знаех, казах го. Горезаписаните ми думи са истинни. Аз самичък ви издадох комитетската работа, за да си спечеля заслугата на доносчик. Възнаградете ме, това искам ! Ето, аз издавам!“

Някак си неусетно напоследък, започва да се прокарва мнението, че поп Кръстьо няма нищо общо със залавянето на Апостола. Тука ще си позволя да цитирам текста на шифрованата телеграма 1117 от София до Търново по превода на Мария Михайлова Мръвкарова направен през 1973г. Забележете подчертаните места и ги сравнете с тези по-горе:

„До Мютесарифлъка на Търново

N 1117 24 ноември 1872 година

Според обясненията на Димитри, един от главните членове на комитета и обирач на хазната, идващи от Влахия с цел да бъдат внесени в богохранимата ни държава книжа и оръжия първоначално са идвали в Ловеч до Димитри, фабрикант на пашкули, терзи Ване и кахведжията Марин и поп Христо(поп Кръстьо) и дори той самият първоначално е бил изпратен от Влахия до тях и чрез тях, за да бунтува българите, са били закупени три коня за две хиляди и петстотин гроша за него и търсения Дякон Левски и че събираните от българите пари са постъпвали у споменатия, за да бъдат изпращани на комитета във Влашко. Тъй като задържаните лица от останалите членове на комитета са съобщили и потвърдили, че парите са били изпращани на тях, бе съобщено на високото подножие на вилаета да се предпише официално гореспоменатите да бъдат задържани и привлечени към следствие, а къщите им да бъдат обискирани. По повод на това от Ловчанския каймакамлък ни изпратиха Димитри, фабрикант на пашкули, Марин и един друг поп, като ни съобщиха, че терзи Ване заминал за Влашко да учи. Пред вид на това, че този изпратен поп се оказа, че не е лицето, за което ни бе съобщено, че е член на революционния комитет, ние писахме в отговор да бъде изпратен поп Христо (поп Кръстьо). Понеже сега споменатите Димитри и Марин съобразно получените от другарите им инструкции отричат да са вземали участие в споменатото долно дело, на поп Христо(поп Кръстьо) трябва да му се заповяда и обясни да каже пред Вас и полученият отговор за това, какво бунтовно събрание са устроили в лозята на доносчика, а още и кои други са участвали от Ловеч, да бъде представен на тукашната комисия и за да могат да бъдат изпратени на височайшите лица назначени с височайше ираде на императорския министерски съвет, които очакваме да пристигнат, моля най-учтиво да ми бъдат изпратени на мене скромния книжата, включващи словесните му сведения за комитета, всичко това, което досега е давал в качеството си на доносчик, което представлява похвална заслуга спрямо вяра и държава. Издаването на заповед зависи от Вашето височайше милостиво мнение“


Източник:
http://strannopriemnicata.wordpress.com/2008/05/06/vasil-levski-3/
цитирай
16. henzelski - Ех, Вenra...;)
18.02.2010 18:51
Със Захари Карабашлиев по едно време бяхме в един курс. Кембълът го наричаше Джовани... Всеки път когато срещна името му, се връщам в студентските си години. И се радвам за него!
Моля за извинение, че не коментирам постинга ти!
цитирай
17. анонимен - Да ме прощава авторът, както и въ...
18.02.2010 20:03
Да ме прощава авторът, както и въодушевените му читатели, ама да сравняваш Васила Левски с Димитра Общия, е като да сравняваш звезда с прашинка. Антиподът на Апостола не е Димитър, този "женски мъж", а чорбаджията Костаки х. Костов от Плевен, който е истинският предател. И авторът, вместо "да подозира", да вземе да почете малко повече! Костаки подучва Димитра и за простотиите, които плещи, и за обира на хазната, и за масовите предателства, че "да имало повече хора, та да се чуе надалеко". Костаки организира и предателството в Ловеч, а там вече работата е дълбока, защото предава не един човек, а целият комитет. Само поп Кръстю, старият другар на Васила, е невинен в предателството!
цитирай
18. joysii - наоколо българи е нямало.
18.02.2010 20:32
Е това сме то ние,"гордите българи".Пълни мижитурки.Могло е да бъде спасен.Личност като Левски е трябвало да бъде опазена ,та ако ще и с цената на нечии животи.Винаги съм го мислела.Както и това ,че напълно сме си заслужили 500 години робство.Първо-защото сме допуснали да ни превземат и второ-защото сме дремали 500 години и сме погубили истинските си патриоти-Левски,Ботев и....много още.
цитирай
19. анонимен - joysii,
18.02.2010 20:45
говори само за себе си за това що за мижитурка си, че, съдейки по глупостите, които пишеш, нямаш и бегла представа ни за събитията и времето, ни за проблемите, които опитваш да коментираш. Специално за тебе и за такива като тебе - четете и мислете, бе, тъпунгери, стига сте повтаряли прочетеното в парцалите! Кой е обесеният "черноок, сипаничев, чернокос" (по Георги Потайников, очевидец на обесването) човек, Васил Кунчев ли е?!
цитирай
20. malkiatprintz - Лошото е, че май продължава така да ...
19.02.2010 03:08
Лошото е, че май продължава така да си върви и като че ли поради това сме на хала, на който сме. Случайно ли е, че един от най-известните български литературни герои е Бай Ганьо?
цитирай
21. benra - Да ме прощава авторът, както и въ...
19.02.2010 09:43
анонимен написа:
Да ме прощава авторът, както и въодушевените му читатели, ама да сравняваш Васила Левски с Димитра Общия, е като да сравняваш звезда с прашинка. Антиподът на Апостола не е Димитър, този "женски мъж", а чорбаджията Костаки х. Костов от Плевен, който е истинският предател. И авторът, вместо "да подозира", да вземе да почете малко повече! Костаки подучва Димитра и за простотиите, които плещи, и за обира на хазната, и за масовите предателства, че "да имало повече хора, та да се чуе надалеко". Костаки организира и предателството в Ловеч, а там вече работата е дълбока, защото предава не един човек, а целият комитет. Само поп Кръстю, старият другар на Васила, е невинен в предателството!

не става въпрос за възхита.Статията е интересна и, както очаквах-буди реакции.Всъщност -ето и това ,което Вие казвате е интересно...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: benra
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2820775
Постинги: 736
Коментари: 12613
Гласове: 29386
Календар
«  Октомври, 2017  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031