Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.07.2009 15:02 - Истина и Лъжа
Автор: benra Категория: Други   
Прочетен: 9286 Коментари: 23 Гласове:
0

Последна промяна: 09.07.2009 15:18

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

       Колко пъти в живота ни се е случвало да излъжем и винаги сме се самоуверявали, че лъжата ни е благородна, защото моментът, човекът, ситуацията я изискват. И е ставало така щото тази лъжа да бъде по-истинска от самата истина. От друга страна - Колко пъти сме изричали истината, самите ние невярвайки в нея, и тази истина е стояла хилава като недохранено дете, недохранена от собствената ни неувереност. Едва ли има човек, който да не е размишлявал над дилемата - има ли благородна лъжа и жестока истина, и кое е по-добре - да удариш шамар, казвайки истината или да излъжеш, спестявайки куп негативни емоции и последствия. И въобще - истината и лъжата черно-бели ли са?
Ще споделя с вас нещо, което прочетох наскоро :


по Хорхе Букай


Да казваш или да не казваш истината е различно от това да лъжеш...



       Преди много години, когато бил измислен детекторът на лъжата, всички адвокати и познавачи на човешкото поведение били във възторг.
.........
    Веднъж на един адвокат му хрумнало да извърши странен опит. Преместил апарата в психиатричната клиника на града, за да го изпробва върху един болен - Дж.К.Джоунс.Господин Джоунс бил психопат и в умопомрачението си твърдял, че е Наполеон Бонапарт. И може би,защото се бил занимавал с история, познавал отрично живота на великия корсиканец и споменавал съвсем точни подробности от него в първо лице и в логически смислена последователност.
     Лекарите сложили господин Дж.К. Джоунс пред детектора на лъжата и след рутинна подготовка попитали:
           - Вие ли сте Наполеон Бонапарт?
Пациентът се замислил за миг и след това отговорил :
          - Не, откъде ви глумна? Аз съм Дж. К. Джоунс.
Всички се усмихнали, освен операторът на детектора на лъжата, който заявил,че господин Джоунс лъже.
  апаратът показвал,че когато господин Джоенс казвал истината, т.е. че е господин Джоунс, той лъжел, защото смятал че е Наполеон.

        ****
      Едно дете току що било хванато, че лъже.
Бащата, разбран и модерен човек, знае че не ТАЗИ лъжа е ВАЖНА, а моралното понятие за лъжа, така че...
    Той спира да прави това, което прави и сяда със сина си, за да му обясни простичко защо винаги, каквото и да става трябва да казва истината, независимо кой ще пострада...
Звъни телефонът.
Детето, което се мъчи да печели точки, казва :
            - Аз ще отида!
И тича да вдигне слушалката.
След малко се връща :
           - Застрахователният агент е, тате.
           - Ох! Точно сега ли? Кажи му, че ме няма



Тагове:   лъжа,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. haralanov - Хм...
09.07.2009 15:13
В този смисъл Истина или Лъжа е,че мутрата от Ипон и бодигард на Тодор Живков и Крадлив дедо е Десен..?
цитирай
2. cornflower - съгласна съм
09.07.2009 15:14
с Хорхе Букай
цитирай
3. benra - haralanov,
09.07.2009 15:14
зависи от гледната точка...се оказва
цитирай
4. minavam - А, прочете ли го? Доста приятно пише ...
09.07.2009 15:15
А, прочете ли го? Доста приятно пише но и леко повърхностно според мен. Ти умееш да правиш по-сложни сравнения, ша знайш.
цитирай
5. benra - cornflower,
09.07.2009 15:16
и аз така...книгите му са извор на мъдрост и възможност да опознаем себе си
цитирай
6. benra - minavam,
09.07.2009 15:17
ами за повърхностното-нормално е за един психотерапевт. Написаното ми звучи като дневник по-скоро. И още нещо-смятам,че преводът е лош, ще ми се да можех да го прочета в оригинал. Стилът на преводача малко ме дразни.
А за моите сложни сравнения - въх уби мъ :-))))
цитирай
7. haralanov - Значи...
09.07.2009 15:17
Истината и Лъжата зависят от гледната точка..?Така ли мислите?
цитирай
8. benra - haralanov,
09.07.2009 15:20
когато е приложима към хората, често да.Защото истината не винаги е статична, тя е динамична.Т.е. една истина към един момент може да бъде валидна, а към друг - не.
Понеже съзирам пристрастност относно бъдещия ни премиер ще кажа как аз виждам тази истина...виждам я, развиваща се във времето.Т.е. времето ще покаже дали онова е било истина или благородна лъжа.И дали това сега е нагла лъжа или обнадеждаваща истина.
цитирай
9. minavam - ами за повърхностното-нормално е ...
09.07.2009 15:22
benra написа:
ами за повърхностното-нормално е за един психотерапевт. Написаното ми звучи като дневник по-скоро. И още нещо-смятам,че преводът е лош, ще ми се да можех да го прочета в оригинал. Стилът на преводача малко ме дразни.
А за моите сложни сравнения - въх уби мъ :-))))


То си Е дневник. Сега само мързелите като мен не издават книги, що пък Букай да не го прави? Пишат че и издават домакини, брокери, докери - кой ли не. За оригинала си права, превода е...ммм... като за малките деца. Много малки и много деца с емоционален спектър на гущер и IQ на чери-домат. но понеже се пробвах като преводач - знам колко е сложно.

нищо не убих - чета най-различни книги, много и непрекъснато, с нищо не му отстъпваш на хубавият Хорхе когато си в настроение и вилнееш. Вярвай ми, аз рядко се вясвам тук и почти не хваля авторите.
цитирай
10. haralanov - Извинявайте но...
09.07.2009 15:25
В случая сте разтеглива,като дъвка.Разбира се,че Истината няма как да се развива във Времето.Тоест,тя не е динамична,а статична!Простичък пример...През 2001 г.имаше гласове,които казваха,защо е дошъл Крадлив дедо от Мадрид!След Осем години всички го разбраха!Тук Истината е била напълно статична!Динамични в глупостта си са били мнозина българи!Надявам се,че ме разбирате!
цитирай
11. benra - :-))))
09.07.2009 15:25
Много ми хареса това за IQ-о на чери домат :-))Амо че тези черита са много капризни. Пробвах се да ги засадя в саксия, но не би....
Права си,че преводът, особено художественият, не е лека работа, ама можепа да се постараят, егати
цитирай
12. benra - haralanov,
09.07.2009 15:28
наречете ме идеалистка, вменете ми предоверчивост, лепнете ми един наивитет на челото - и вероятно няма да сбъркате.
Аз съм от онези, които предпочитат да оставят скептицизма да си почива временно в ъгъла, докато съпреживяват случващото се.Т.е. -първо усещам тоягите на гърба си, после казвам-ох.Което може и да е грешка.
Вашата алтернатива на сегашния случил се избор каква е? КОй, според Вас, е ръководен от Истината?
цитирай
13. minavam - почна се, пак политика. СКУКААА...
09.07.2009 15:29
почна се, пак политика. СКУКАААААААААААААААААА!
10. haralanov предлагам ви да изгледате "Росемон" на Акиро Куросава: в сюжета на филма са заложени 4 различни гледни точки относно изнасилването на една жена и смъртта на съпруга й. Стига с тази следизборна треска, разсъждавайте малко извън нея:-)))
цитирай
14. haralanov - Кой ли..?
09.07.2009 15:31
Лесно ще се досетите!В листите на една Коалиция нямаше нито един доносник и агент на комунистическата държавна сигурност!И само същите тези хара,преди повече от 10 години не бутнаха гювеч на Ахмед Доган!
цитирай
15. benra - minavam,
09.07.2009 15:32
може би Лъжата в политиката е най-широко въздействащата лъжа...та затова така се получава. Но от друга страна мисля, че всъщност лъжата е основен политически инструмент, така чеее....

Интересно щеше да ми бъде да поговорим за благородната лъжа и вредната истина...Тогава, когато гледаме в очите близък и без да мигнем дори го лъжем, с уверуността, че тази лъжа към момента е истинаТА
цитирай
16. benra - haralanov,
09.07.2009 15:34
всъщност, виждам, че едва ли позициите ни, като същност, са толкова различни. НО...наистина ли сте уверен,че там е САМО истина? Не, не вярвам
цитирай
17. minavam - 15. benra
09.07.2009 15:35
Лъжата започва точно от детството, така че примера ти в основният постинг повече от удачен. Няма такова животно - цял живот човек да не е лъгал и изведнъж започва да сипе лъжи наляво и надясно. Предрасположеността идва от детството.

Има истини които трябва да бъдат спестявани - не може да кажеш на едно неизлечимо болно дете че то ще умре. Аз не бих могла.
цитирай
18. benra - minavam,
09.07.2009 15:39
да, точно от детството.Не случайно се казват-първите седем години.Всъщност-няма неразкрита лъжа.
Много сме дискутирали с дъщеря ми по темата.Беше на 7, точно я бяхме пуснали да излиза сама навън, с уговорката да е само пред блока.
Случи се така,че "добри" хора ми споделиха как я видели някъде си...Прибира се мъника и баща й я пита-къде игра?Тя ни гледа в очите и смело отговаря-пред входа. ТОй повтори три пъти въпроса, предупреждавайки я,че истината може и да боли, но боли по-малко от лъжата...
Е...така изкара едно цяло лято наказана, но вече знае,че лъжи от този род рано или късно излизат наяве
цитирай
19. minavam - Винаги казвам на моите когато ги ...
09.07.2009 15:53
Винаги казвам на моите когато ги хващам в лъжите и им обяснявам: не лъжи, и аз бях на твоята възраст, разбирам те от половин дума, и другите ще те хващат ако ти става навик, после ще ти излезе име, после ще се пуснеш по нанадолнището и връщане назад няма "Човек, който лъже" - това е за цял живот.
Относно горчивата истина обаче - има и такава дето ТРЯБВА да се каже: "не те обичам, напускам те" е по-добре вместо мълчаливи изневери. Относно истините които не бива да се изричат горе съм писала.
цитирай
20. damnation - склонен съм да приема че има субе...
10.07.2009 10:19
склонен съм да приема че има субективна и обща истини. Поздрави !
цитирай
21. benra - minavam,
10.07.2009 10:29
що се отнася до истините,които касаят отношенията между партньорите и аз съм катежорична, колкото и да е болезнена истината, тя трябва да бъде казвана.Защото това е достойният, честният начин
цитирай
22. benra - damnation,
10.07.2009 10:30
да има субективна истина-и аз така мисля и тя не винаги съвпада с общоприетата, което не я прави по-малко истинна.Поздрави и на теб!
цитирай
23. анонимен - да, ама не е съвсем така!
10.07.2009 13:12
benra написа:
що се отнася до истините,които касаят отношенията между партньорите и аз съм катежорична, колкото и да е болезнена истината, тя трябва да бъде казвана.Защото това е достойният, честният начин


Права си, абсолютно! Но всяка истина трябва да бъде казана на партньора при наличието на определени обстоятелства и в точното време. Докато настъпи точния момент не бива да лъжем партньора с това колко много го обичаме. Милиони двойки живеят по инерция и не се обичат, нито пък мразят, но нямат и друга алтернатива - просто тихо и кротко съвместно съществуване. Защо тогава да се нараняват взаимно с признания за необичане, ми то си е ясно и без словесното изразяване. Друг е въпросът при наличието на алтернатива, тогава вече достойно и почтено е да се признае на глас.
Аз бих ви посъветвала, обаче, преди да съобщите на партньора за истината, да бъдете сигурни в алтернативата, че не ви лъже.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: benra
Категория: Лични дневници
Прочетен: 4417486
Постинги: 739
Коментари: 12621
Гласове: 29486
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930